Cum să evitați blocajele legate de învățare și frustrarea copilului dvs. la întoarcerea la școală.
Vă amintiți prima zi de școală? Poate ghiozdanul, profesorul de clasă?
Trebuie să fi fost plini de nerăbdare. Pentru că, odată cu începutul școlii, sunteți în cele din urmă „mari”, nu mai trebuie să mergeți la grădiniță și mai presus de toate puteți învăța ceva!
Sunteți mândru în prezent de „a putea învăța ceva”? Probabil, ați uitat că școala a fost o mare aventură. Cel puțin la început, pentru că rutina școlară se instalează mult prea repede, iar acest lucru transformă rapid dorința de a învăța în frustrare privind procesul de învățare.
Dar, în acest articol, vă vom arăta cum să evitați stresul privind învățatul și blocajele legate de acest proces ale copilului dvs.
Prezentare generală:
- Explorarea comportamentului de învățare
- Determinarea tipului de învățare
- Exerciții legate de tipul de învățare
- Tipul de învățare vizuală
- Tipul de învățare auditivă
- Tipul de învățare kinestezică
- Învățarea cu toate simțurile
Pentru prima dată în viața lor, tinerii începători sunt expuși la presiunea de a performa. La urma urmei, școala este despre învățat și comparație prin note.
Pe scurt: încă de la prima lecție, trebuie să fie concentrați și pregătiți să învețe. Dar nu atunci când doresc sau simt asta, ci ori de câte ori profesorii sau părinții le cer să facă acest lucru. Acest lucru creează o relație dominantă care transformă învățatul într-o „necesitate de a învăța”.
Dar mulți educatori critică acest sistem de învățare, deoarece distruge setea naturală de învățare a copiilor, devenind ceva forțat. Printre aceștia s-a numărat și regretata Vera Birkenbihl, trainer de management și autoare de cărți de non-ficțiune. Cu ani în urmă, a susținut că actualul sistem școlar este potrivit pentru doar 30% dintre elevi. Acesta este motivul pentru care promovează în mod special frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii.
Într-un limbaj simplu: mai puțin de jumătate dintre toți elevii vor beneficia de un sprijin optim în sistemul nostru școlar. Consecința este clară: curiozitatea elevilor se diminuează. În plus, se pierde impulsul natural de a explora și, odată cu el, capacitatea de a se concentra cu plăcere.
Studii precum studiul Institutului Allensbach pentru Demoscopie au demonstrat acest lucru: 75% dintre elevi au probleme de concentrare. În legătură cu aceasta, tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) apare din ce în ce mai frecvent.
Numai când cunosc nevoile semenilor mei, îi pot motiva.
Vera F. Birkenbihl (*1946-2011), autor și trainer de management german
Dar ce pot face părinții pentru a încuraja acest instinct natural de învățare și pentru a evita frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii? Adevărul este că: copiii și adulții deopotrivă iubesc să exploreze și să descopere lucruri. Acest lucru îi face automat să se concentreze și să fie gata să învețe. Iar pentru a afla ce metodă este potrivită pentru copilul dvs., trebuie mai întâi să știți ce tip de elev aveți în față. Pentru că aceasta este singura modalitate de a garanta că propriul copil va ține pasul în clasă și va primi sprijin individual.
Investigarea comportamentului de învățare, prevenirea frustrării în procesul de învățare
Pentru a vă ajuta să vă dați seama cum învață copilul dvs. cel mai bine, mai întâi răspundeți la următoarele întrebări. Nu meditați mult timp, doar scrieți tot ce vă vine în minte. De ce? Scrierea rapidă a gândurilor aduce adesea la lumină una sau două noi perspective. În acest exercițiu, subconștientul nostru preia conducerea:
- când a fost ultima dată când ați învățat în mod voluntar ceva nou? (Poate fi vorba de învățarea unei limbi străine, de schimbarea unei roți de mașină sau de fluieratul cu degetele. Singurul lucru important este că ați făcut-o din propria motivație!).
- De ce ați dorit să învățați ceva nou?
- A funcționat imediat sau a trebuit să repetați de câteva ori?
- De ce nu ați renunțat?
- Care a fost sentimentul dvs. după ce ai învățat?
Determinarea tipului de învățare și evitarea frustrării în procesul de învățare la începutul școlii
Fiecare persoană învață în mod diferit, dar, din păcate, în sistemul școlar de astăzi, acest lucru nu este și nu poate fi întotdeauna abordat individual. Acest lucru înseamnă că frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii este pre-programată.
Știați, de exemplu, că unii oameni învață mai mult vizual, în timp ce alții învață mai mult prin ascultare? Și aceste două tipuri de învățat sunt chiar norocoase – al treilea tip de învățat constă din a „face lucrurile”, astfel încât acestea să „rămână în cap”. Ca urmare, aceste persoane sunt considerate „persoane agitate” și lipsite de concentrare și le este extrem de dificil să învețe lucruri noi. Acest lucru se datorează faptului că școala predă din ce în ce mai mult teoria în locul practicii.
Când copiii învață mai repede sau mai încet la școală, totuși, acest lucru nu are de multe ori nimic de-a face cu inteligența copiilor, ci cu diferite tipuri de învățare. Bun: dacă tipul respectiv de învățare este recunoscut din timp, pot fi prevenite blocajele legate de învățat și se poate promova concentrarea și plăcerea de a învăța.
Exerciții legate de tipul de învățare
Exemplul 1: povestea de vacanță
- Omologul dvs. ar trebui să povestească despre ultima sau cea mai frumoasă vacanță.
- În timp ce ascultați, fiți atenți la ce cuvinte sunt folosite și notați-le.
- Apoi asociați-le cu canalele senzoriale și numărați care au fost folosite cel mai des.
Exemplul 2: potrivirea termenilor (exercițiu pentru două persoane)
În mod ideal, persoana A citește termenii și persoana B poate bifa tabelul pentru a vedea ce i se potrivește cel mai bine.
Procedură:
- se citește cuvântul din tabel.
- Acum trebuie să aflați dacă simțiți/auziți/vedeți acest cuvânt sau dacă vă vine altceva în minte (un miros special, un cântec, o imagine…).
- După aceea, puneți o cruce în dreptul „văd”, „aud” sau „simt”.
- Exemplu: pernă. Răspuns: „simt” sau „este moale”. Puneți o cruce în dreptul kinestezic.
Exemplul 3: jocul detectivului
În acest joc puteți afla, de asemenea, ce tip de învățare este cel mai probabil să aibă copilul dvs.
- Luați o temă școlară sau o altă materie la care copilul dvs. întâmpină dificultăți.
- Cereți-i să facă un desen (vizual).
- Citiți materialul care trebuie învățat cu voce tare, vorbiți despre el și lăsați copilul să vi-l explice cu propriile cuvinte (auditiv)
- Faceți un experiment, folosiți gesturi, mergeți prin cameră (kinestezic)
- Apoi întrebați-vă: care este cel mai rapid și mai simplu mod în care copilul dvs. a învățat materia?
- Acum aveți o abordare mai detaliată a modului în care puteți simplifica învățarea în viitor cu metode de învățare adecvate.
Tipul de învățare vizuală
Elevului vizual îi place să citească și să se uite la imagini, ilustrații sau grafice pentru a înțelege faptele. Are nevoie de un mediu de învățare „plăcut” și îi place să rezolve lucrurile cu ajutorul imaginilor de pe tablă și al documentelor scrise. De asemenea, ia notițe și absoarbe informațiile văzându-le și fiindu-i arătate. Căci memoria lui se bazează pe ceea ce el însuși a citit și a văzut.
Copiii vizuali sună cam așa:
- Poți să-mi arăți casa din copac?
- Nu am văzut încă toate caruselele de la târg – nu vreau să plec încă!
- Voi arunca o privire mai atentă la câinele Annei!
Fraze vizuale la adolescenți:
- Totul este prea rapid pentru mine în clasă, nu mă pot concentra pe nimic.
- Sunt în întuneric.
- Nu mă mai pot uita la asta.
- Lumea nu este doar alb-negru.
Mijloacele de învățare pentru elevii care învață vizual:
- Hărți mentale
- Cărți
- Imagini
- Postere de învățare
- Cartonașe Flashcards
- Clipuri video
- Desenarea cu pixuri colorate sau markere
Mijloacele de învățare care nu trebuie folosite pentru elevii care învață vizual:
acest tip de elev poate fi ușor distras de dezordinea vizuală. Pentru a evita frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii, trebuie eliminat haosul.
Tipul de învățare auditivă
Dacă copilul dvs. este un elev auditiv, acesta poate absorbi, reține și reproduce cu ușurință informațiile vorbite. Acesta poate urma explicații orale și le poate procesa.
Cel care învață auditiv învață cel mai bine ascultând materialul (de exemplu, prin intermediul MP3 sau al unor piese radiofonice), citindu-și singur textul cu voce tare sau ascultând pe altcineva. De asemenea, ei sunt foarte buni la memorare prin rostirea textului cu voce tare și se bucură de sarcinile sau testele orale.
Cei care învață auditiv vorbesc adesea cu ei înșiși în timp ce învață. Ei spun cu voce tare ceea ce învață, le spun și altora despre asta, compun un cântec despre acest lucru și îl cântă singuri.
Copiii auditivi sună cam așa:
- Spune-mi o altă poveste – ultima a fost atât de interesantă!
- Anna nu mi-a spus că vom scrie o lucrare.
- Înțeleg asta.
Fraze auditive la adolescenți:
- Acest lucru necesită o nouă soluție.
- E prea vag pentru mine.
- Nu mai pot auzi asta.
- Există o lipsă de armonie necesară în relația mea.
Mijloace de învățare pentru tipul auditiv:
- CD-uri audio
- Conversații
- Discuții
- Muzică
- Mediu silențios (fără zgomot de fundal)
Mijloace de învățare care nu trebuie folosite pentru tipul auditiv:
Elevii care învață în mod auditiv sunt ușor deranjații de zgomotul ambiental și, de obicei, nu le place muzica de fundal. Frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii este de altfel pre-programată.
Tipul de învățare kinestezică
Copilul kinestezic învață cel mai bine efectuând el însuși acțiuni. În acest fel, poate înțelege mai bine și memora lucruri.
Pentru acest tip de elev, este important să fie implicat direct în procesul de învățare și să dobândească experiență independentă prin „învățarea prin practică”. Acesta înțelege explicațiile făcându-l să se simtă „bine”. Acesta explorează lucruri noi și astfel își dobândește cunoștințele.
Lăsați copilul să reproducă lucrurile și să calculeze problemele de calcul cu material real. Acest lucru se datorează faptului că elevii kinestezici sunt excelenți în a-și aminti informațiile pe care le-au absorbit prin mișcare, acțiune și senzație.
Copiii kinestezici sună cam așa:
- Nu-mi place jocul!
- Mi-a plăcut filmul cu peștii.
- Mami, uite, pot să fac roata!
Fraze kinestezice la adolescenți:
- Am nevoie de sprijinul tău în această privință. Nu cred că mă pot descurca singur.
- Este fierbinte ca un furnal.
- Este rece ca un pește.
- Când aud asta, totul se contractă pentru mine.
- Responsabilitatea e a mea.
- Presiunea asupra termenelor limită este intolerabilă.
- Ei au pus într-adevăr cărțile pe masă.
Mijloace de învățare pentru tipul kinestezic:
- Încercări
- Jocuri de rol
- Activități de grup
- Artizanat
- „Learning by doing”
Mijloace de învățare care nu trebuie folosite pentru tipul kinestezic:
elevul kinestezic nu învață dacă trebuie să stea nemișcat și doar să asculte sau să citească ceva. Frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii este prin urmare pre-programată.
Atenție: cel mai bun mod de a învăța este acela de a o face cu toate simțurile!
Nimeni nu învață doar cu „un singur simț” – indiferent cât de pronunțat este un canal senzorial. Oamenii sunt ființe senzoriale și experimentează întotdeauna lumea cu toate simțurile. Dacă știți acest lucru, puteți limita deja frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii.
Cu toate acestea, tipurile de învățare menționate mai sus reprezintă un ajutor foarte bun pentru transmiterea individuală a conținutului educațional. Prin urmare, testarea organelor senzoriale preferate ale copilului are sens. Rezultatul ajută la o mai bună evaluare a tipului de metode de învățare și mijloace de învățare pe care copilul le preferă în prezent.
Cu toate acestea, este important să se știe că există și alți factori – cum ar fi motivația și interesele elevului – care joacă, de asemenea, un rol important în explorarea de lucruri noi.
Credits to: EARTeam Solutions
Prin urmare, încercați să implicați cât mai multe simțuri în procesul de învățare pentru a evita frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii. De ce? Cu cât suntem mai diversificați în achiziționarea materialului de învățare, cu atât mai bine îl putem reține. Prin urmare, cu cât sunt implicate mai multe simțuri în procesul de învățare, rata memoriei crește semnificativ:
- citiți și nimic altceva 10%
- doar ascultați 20%
- vedeți 30%
- ascultați și vedeți 50%
- vedeți, auziți și discutați 70%
- discutați, o faceți singur, vedeți și auziți, 90%
Promovarea concentrării și evitarea frustrării în procesul de învățare la începutul școlii
Dacă, în ciuda metodelor de mai sus, observați probleme de concentrare la copilul dvs., acest lucru se poate datora și unei lipse de vitamine sau de acizi grași omega-3.
Cu suplimentul nostru nutritiv Concentrix puteți contracara în mod specific frustrarea în procesul de învățare la începutul școlii Acesta conține toate vitaminele și mineralele importante, precum și acizi grași omega, care sunt necesari pentru o memorie puternică și o capacitate bună de concentrare.
Evitați frustrarea în procesul de învățare prin îmbunătățirea concentrării cu
cu acizi grași Omega 3 și 6 și vitamina B.
Despre Concentrix®P.S.: Sharing is caring.
Poate cunoașteți familii ai căror copii suferă de frustrări legate de învățat la începutul anului școlar. Dacă da, ajutați-i în încercarea lor de a găsi metodele de învățare potrivite, trimițându-le acest articol!
Dacă v-au plăcut sfaturile noastre sau aveți întrebări, nu ezitați să ne lăsați un comentariu.
Până atunci, multe salutări
Echipa dvs. Concentrix
- https://www-de.scoyo.com/eltern/lernen/lerntipps-lernmotivation/welche-lerntypen-gibt-es-informationen-und-tipps-zur-lerntypbestimmung
- https://www.philognosie.net/lerntypen/vier-lerntypen-und-wie-sie-am-effektivsten-lernen
- Gerhard Büttner, Lothar Schmidt-Atzert (Hrsg.): Diagnostik von Konzentration und Aufmerksamkeit. 2004.