Promovarea concentrării la copii – iată cum funcționează în mod ludic

Konzentration bei Kindern fördern

Concentrarea la copii este una dintre cele mai importante premise individuale și însoțitoare ale unei învățări de succes. De fapt, problemele de concentrare sunt cele mai frecvente deficiențe în copilărie și adolescență. Sondajele realizate în rândul profesorilor arată că o mare parte dintre copii se remarcă prin neatenție și dificultăți de concentrare. Potrivit unui studiu realizat de Institutul Allensbach pentru Cercetarea Opiniei Publice, 75 la sută dintre elevi au probleme de concentrare. În legătură cu aceasta, tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) apare din ce în ce mai frecvent (mai multe despre acest lucru în articolul nostru despre ADHD).

Cu toate acestea, tulburările și problemele de concentrare la copii nu se datorează neapărat ADHD. Adesea există o explicație simplă și inofensivă pentru problemele de concentrare, dar, desigur, aceasta trebuie mai întâi găsită.

În acest articol, vom explica factorii perturbatori de bază ai concentrării la copii și cum puteți stimula nivelul de concentrare al copilului dvs.

Prezentare generală

  1. Concentrare vs. atenție – o definiție
  2. Condiții prealabile pentru concentrarea la copii
  3. Promovarea concentrării la copii prin joc
  4. Cât de bună este concentrarea copilului dvs.?
 
 

Concentrare vs atenție – o definiție

Atenția la copii

Concentrarea și atenția sunt adesea folosite ca sinonime în limbajul cotidian. Acest lucru este cu siguranță în regulă în viața de zi cu zi, și chiar și în limbajul profesional, adesea nu există nicio distincție între cele două concepte. Cu toate acestea, dorim să clarificăm aici diferența dintre concentrare și atenție.

Înainte ca informația să poată fi procesată, trebuie mai întâi să fie absorbită. De obicei, suntem expuși la o serie de stimuli în mediul nostru înconjurător – muzica se aude încet pe fundal, aparatul de cafea începe să șuiere și o mașină roșie trece pe lângă fereastră. Nu este ușor să rămânem concentrați, dar aceasta este o condiție prealabilă pentru o acțiune orientată spre obiective. Prin urmare, stimulii trebuie selectați.

Observarea selectivă a stimulilor sau informațiilor relevante constituie atenția. Prin urmare, este vorba de fenomene perceptive, adică de a vedea, auzi, mirosi sau gusta anumite lucruri.

Cu toate acestea, modul în care reacționăm într-o anumită situație nu depinde doar de primirea corectă a informațiilor. Esențială pentru acțiunile noastre este prelucrarea (ulterioară) a informațiilor.

De exemplu, putem considera o problemă de calcul de la școală. Cu excepția cazului în care informațiile concurente acționează asupra copilului sub formă de distragere a atenției, primirea informațiilor „7×7” de pe o foaie de hârtie sau de pe o tablă nu constituie un efort de captare a atenției. Nu atenția este cea care determină dacă elevul rezolvă sau nu problema de matematică, ci cât de concentrat este elevul asupra sarcinii.

Concentrarea la copii

Esențială pentru a lucra cu concentrare este capacitatea de a menține nivelurile de performanță pentru o perioadă lungă de timp. Aceasta reprezintă capacitatea unui copil de a se concentra. Această abilitate implică un efort considerabil. Elementul central care definește concentrarea este, prin urmare, conceptul de efort.

Lothar Schmidt-Atzert et al. definesc concentrarea ca fiind „capacitatea de a lucra rapid și precis în condiții care, în mod normal, îngreunează îndeplinirea unei sarcini cognitive”. (2004, S.9). (2004, S.9).

Să spunem că un copil stă la birou acasă și își face temele. Se aud copii jucându-se afară, iar pe fundal sună telefonul. Cu toate acestea, copilul își face temele la fel de conștiincios și de repede ca de obicei. În acest caz, se poate presupune că copilul a lucrat într-un mod concentrat.

Concentrarea se referă în mod explicit la performanța cognitivă, indiferent de tipul acesteia. Orice performanță cognitivă, cum ar fi percepția, atenția, memoria și raționamentul, ar trebui să poată fi îmbunătățită prin concentrare.

Astfel, putem spune că atenția se referă la procesele perceptuale și la selectarea stimulilor relevanți, în timp ce concentrarea se referă la procesarea informațiilor (în condiții dificile). În acest context, concentrarea presupune atenție.

Timpul în care copiii pot efectua o sarcină de concentrare este limitat și depinde de vârsta lor. De exemplu, este puțin probabil ca un copil de școală primară din clasa întâi sau a doua să fie capabil să se concentreze asupra unui singur lucru mai mult de 15 minute. Până la vârsta de opt-nouă ani, vorbim de aproximativ 20 de minute, în timp ce copiii de zece-doisprezece ani se pot concentra timp de aproximativ 25 de minute.

 
 

Condiții prealabile pentru concentrarea la copii

Pentru ca un copil să fie capabil să lucreze și să învețe într-un mod concentrat, trebuie îndeplinite anumite condiții prealabile. După cum am menționat deja, atenția joacă un rol decisiv. Alți factori care influențează concentrarea la copii pot include nutriția, calitatea aerului, somnul și exercițiile fizice.

Pe lângă acești factori externi, factorii interni, cum ar fi motivația sau presiunea de a performa, sunt, de asemenea, importanți pentru capacitatea de concentrare a copiilor.

Fără motivație nu există concentrare

De regulă, părinții nu trebuie să explice faptul că motivația are o influență asupra performanței școlare a copiilor. La urma urmei, ei știu cel mai bine cât de sfidător pot reacționa copiii atunci când nu au chef să învețe materia și cât de dificil este în astfel de cazuri să îi convingă să învețe. Iar copiii sunt, în mod natural, deosebit de sensibili la distrageri, ceea ce face dificil învățatul în mod concentrat.

Albert Einstein a spus odată: omul poate face ce vrea, dar nu poate voi ceea ce vrea

Prin urmare, explicarea unui copil de ce este important să se concentreze asupra materiei sau motivarea acestuia să învețe prin amenințări sau promisiuni este inutilă. Oricât de mare ar fi motivația externă, dacă nu există o motivație internă, învățatul devine doar un act care consumă energia copilului.

Vorbim aici de ceea ce se numește motivație pentru realizare. Aici este vorba despre motivul sau impulsul pe care îl are un copil de a se comporta într-un anumit fel.

Motivația pentru realizare nu este o trăsătură care este pur și simplu dată unui copil, deoarece este o trăsătură de personalitate pe care copiii o învață în primii ani de viață în mediul lor socio-cultural și este strâns legată de speranța lor de succes sau de teama de eșec.

Influența adulților asupra concentrării copiilor

Importanța prezenței unui adult și a comportamentului acestuia pentru motivația de realizare a copiilor este demonstrată de un studiu privind dezvoltarea motivației pentru realizare la copiii preșcolari. Nouăsprezece băieți și fete cu vârste cuprinse între 42 și 81 de luni au lucrat fiecare la un puzzle atât în prezența unui adult, cât și singuri. În plus, adulții au manifestat fie un comportament orientat spre apreciere și succes, fie un comportament orientat spre neutralitate și eșec în cadrul unei intervenții anterioare.

S-a constatat că copiii manifestau mândrie și, respectiv, rușine, comportament motivat de realizări atunci când adulții erau prezenți. În plus, aceștia au fost semnificativ mai perseverenți în rezolvarea sarcinii și au tolerat mai multe eșecuri decât atunci când erau singuri. Aceste efecte au fost moderate pozitiv de gradul de stimă experimentat în grupurile de intervenție.

Este important de menționat că motivația copiilor pentru reușită este modificabilă și că influențele personale și situaționale, cum ar fi simpatia și antipatia, comparațiile cu alții, supra- sau sub-provocarea persistentă, interesele și anxietatea au, de asemenea, un efect.

Cu toate acestea, este adevărat că, pentru îmbunătățirea performanțelor, motivația este o condiție necesară, dar nu și suficientă. Oricât de mare ar fi motivația de realizare, dacă un copil are o tulburare severă de concentrare, chiar și o motivație de realizare ridicată nu va duce la o creștere semnificativă a rezultatelor. Prin urmare, este important să se ia în considerare și alți factori care pot fi responsabili pentru o tulburare de concentrare.

Presiunea de a performa și efectele sale asupra concentrării

Trezitul devreme și o grămadă de teme pentru acasă – presiunea de a performa începe pentru mulți copii încă din școala primară. Cu toate acestea, părinții ambițioși sunt adesea cei care își suprasolicită copiii cu cerințe și așteptări mari. Acest lucru poate duce rapid la stres și supraîncărcare.

Ein Junge sitzt frustriert über einem Heft und hält sich den Kopf.

Ceea ce mulți trec cu vederea: cu o presiune prea mare pentru a performa, sănătatea copiilor este lăsată deoparte. Ei se simt blocați în procesul de învățare, iar motivația lor de a învăța scade la zero. Așteptând prea mult, părinții ambițioși au obținut exact opusul a ceea ce își doreau.

Efectele stresului se manifestă adesea sub formă de dureri de cap și de stomac, oboseală și epuizare. Acest lucru a fost demonstrat și de un studiu realizat de institutul de cercetare a opiniei publice Forsa în numele Kaufmännische Krankenkasse Hannover.

În perioada martie-iunie, 1003 părinți ai unor copii de vârstă școlară cuprinsă între șase și 18 ani au fost întrebați despre stres, griji și efectele acestora asupra sănătății copiilor.

S-a constatat că, potrivit părinților, aproximativ un sfert (27%) dintre copii sunt deseori îngrijorați din cauza presiunii existente pentru performanță sau a concurenței. Aceasta se manifestă în special sub formă de oboseală și epuizare (18 la sută), dureri de cap (14 la sută) sau dureri de stomac și abdominale (13 la sută). De asemenea, aproximativ unul din zece copii suferă frecvent de tulburări de somn.

Studiul a arătat, de asemenea, că tensiunea are un efect deosebit asupra capacității de concentrare a copiilor. 28% dintre părinți au declarat că, adesea, copilul lor nu se poate concentra. Prin urmare, este deosebit de important să se încurajeze concentrarea copiilor prin joc și fără presiune.

 
 

Promovarea concentrării la copii prin joc

După cum am văzut, o presiune prea mare pentru performanță poate avea un efect negativ asupra capacității de concentrare a copiilor. Prin urmare, promovarea concentrării prin joc are avantajul că copiii își pot îmbunătăți capacitatea de concentrare și abilitățile de memorare într-un mod distractiv și fără presiune.

5 moduri de a promova concentrarea copiilor prin joc

Există multe exerciții și modalități de a promova concentrarea la copii prin joc. Vă prezentăm aici cele cinci favorite ale noastre.

#1 Ce încape într-o valiză

Acest joc nu este doar foarte distractiv pentru petrecerile aniversare, ci și un exercițiu excelent pentru a crește concentrarea și atenția copiilor.

Pentru cei care nu cunosc acest joc, iată instrucțiunile: primul jucător spune: „Îmi fac valiza și iau cu mine…”. Apoi numește un obiect și este rândul următorului jucător. Acesta spune, de asemenea: „Îmi fac valiza și iau cu mine…”. Mai întâi repetă obiectul tuturor jucătorilor din fața lui și adaugă un altul. Acest lucru continuă până când unul dintre jucători nu-și mai amintește toate elementele în ordinea corectă.

Copiii trebuie să fie foarte atenți la acest joc, iar când le vine rândul, trebuie să se concentreze la maximum pentru a nu uita nimic.

#2 Povești amuzante cu greșeli

Copiii iubesc poveștile. De aceea, acest exercițiu de concentrare pare mai puțin ca o practică și mai mult ca o distracție pentru copii.

Un părinte inventează o poveste și adaugă în secret greșeli în ea, cum ar fi „colțul rotund” sau „marea verde”. Sarcina copilului este de a asculta cu atenție și de a striga cu voce tare „Greșeală!” atunci când observă o greșeală. Dacă mai mulți copii se joacă împreună acest joc, acesta este deosebit de distractiv.

#3 Imagini cu obiecte ascunse și puzzle-uri cu greșeli

Zwei Kinder lesen ein Buch.

Imaginile cu obiecte ascunse și puzzle-urile cu greșeli sunt modalități excelente de a promova concentrarea la copii. Este nevoie de multă răbdare și de un ochi atent pentru a găsi mici greșeli sau obiecte ascunse într-o imagine.

Micile puzzle-uri intermediare sunt ideale pentru exerciții de concentrare distractive pentru copii. Cu toate acestea, condiția prealabilă este ca acestea să fie distractive pentru copil și să nu devină o constrângere.

#4 Lipsește ceva!

În acest joc, diferite obiecte sunt așezate pe masă, iar jucătorii trebuie să le memoreze. Apoi toată lumea închide ochii în timp ce un jucător „fură” un obiect de pe masă. Acum, jucătorii trebuie să ghicească ce obiect lipsește.

Acest joc necesită, de asemenea, o privire atentă și o memorie bună, care antrenează performanța cognitivă a copiilor într-un mod jucăuș.

#5 În ce direcție trebuie să merg?

Acest exercițiu de concentrare se referă la descrierea anumitor trasee. Copilul primește un traseu, de exemplu de la școală până acasă, pe care trebuie să îl descrie cât mai exact posibil.

Acest joc necesită cea mai mare concentrare, pentru că doar o mică greșeală, un viraj greșit, poate duce la faptul că nu se mai găsește drumul spre casă.

 
 

Cât de bună este concentrarea copilului dvs.?

Ați observat că, în ultima vreme, copilul dvs. se concentrează din ce în ce mai greu? Este obosit sau lipsit de energie?

După cum ați observat, mulți factori pot fi responsabili pentru o concentrare redusă. Pe lângă lipsa de motivație și cerințele excesive, lipsa vitaminelor sau a acizilor grași omega-3 poate duce, de asemenea, la o pierdere de concentrare.

Prin urmare, am dezvoltat un supliment alimentar care conține toate vitaminele și mineralele importante, necesare pentru o memorie puternică și o concentrare puternică. Astfel, creierul primește în mod natural ceea ce are nevoie pentru a funcționa la viteză maximă.

Doriți să aflați mai multe despre acest subiect? Citiți acum articolul nostru despre cum să evitați frustrările în procesul de învățare la începutul școlii.

 

Copilul dvs. nu se concentrează?

Micronutrienții pot ajuta.

Despre Concentrix®
Sursă

  1. Gerhard Büttner, Lothar Schmidt-Atzert (Hrsg.): Diagnostik von Konzentration und Aufmerksamkeit. 2004.
  2. https://www-de.scoyo.com/eltern/schule/leistungsdruck-bei-kindern-schule-als-stressfaktor
  3. https://www.familienhandbuch.de/kita/lernen/wiekoennenwirdielernmotivationvonkindernfoerdern
  4. https://www.konzentrationlernen.de/hausaufgaben-motivation-und-konzentration
  5. https://www.elternwissen.com/lerntipps/konzentration-adhs/art/tipp/vollekonzentrationbitteaufmerksamkeitlsstsichtrainier

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *