Copiii neatenți: probleme de concentrare la școală

Konzentration Schule

Privirea se duce cu nostalgie pe fereastră, stă de vorbă cu colegul de bancă sau mai degrabă desenează în caiet decât să asculte. Distragerea atenției este prezentă peste tot la școală și atunci când își fac temele. Problemele de concentrare la școală sunt la ordinea zilei.

Nu de puține ori, acest lucru duce la note slabe și la frustrări pentru părinți, elevi și profesori.

Cu toate acestea, cu greu există un copil care nu se poate concentra deloc. Adesea, lipsa de concentrare este de natură situațională. Dacă observăm copiii jucându-se, de exemplu, putem vedea că aceștia se concentrează. Cu toate acestea, când vine vorba de temele pentru acasă, dispare ca prin minune.

Deci, de ce depinde concentrarea? Care sunt cauzele problemelor de concentrare la școală? Cum poate fi îmbunătățită concentrarea copiilor la școală? Veți afla toate acestea în acest articol.

Prezentare generală

  1. De ce depinde concentrarea?
  2. Ce este concentrarea?
  3. Cât timp se pot concentra copiii?
  4. Ce sunt problemele de concentrare?
  5. Promovarea concentrării la școală
  6. Concluzie
 

 

De ce depind problemele de concentrare la școală?

Vă sună cunoscut acest scenariu? La școală, profesorii raportează cât de neatent este copilul, cât de ușor este distras și că preferă să se uite pe fereastră decât să rezolve probleme de matematică. Cu toate acestea, de îndată ce ajunge acasă, se scufundă în jucării și cărți și nu mai reacționează timp de ore întregi.

Acest lucru nu este deloc surprinzător, deoarece concentrarea nu este o trăsătură care să fie mereu prezentă în orice moment. În schimb, este foarte dependentă de situația actuală a copiilor.

Es gibt viele Einflussfaktoren auf die Konzentration von Kindern

Există mulți factori care influențează concentrarea copiilor
În cazul altor copii, starea de spirit curentă sau forma zilei pare să joace un rol. Dacă copilul termină temele în unele zile, îi ia de două ori mai mult timp pentru sarcini similare în alte zile.

Cu toate acestea, nu doar starea de spirit a zilei sau situația respectivă este decisivă pentru capacitatea de concentrare a copiilor. Subiectul sau lucrul de care se ocupă copilul joacă, de asemenea, un rol decisiv și poate favoriza problemele de concentrare la școală.

Dacă un copil se bucură de o activitate, acesta este mult mai concentrat asupra sarcinii pe care o are de îndeplinit decât dacă este percepută ca fiind neplăcută. De exemplu, copilul termină problemele de matematică în cel mai scurt timp, dar scrisul durează ore întregi. Aici profită de fiecare ocazie pentru a se ocupa cu alte lucruri.

Deci, putem afirma: concentrarea copiilor depinde foarte mult de acest lucru:

  1. este interesant pentru copil? Sau este doar o sarcină obligatorie?
  2. Starea de spirit actuală: se simte copilul liniștit și liber de griji și anxietăți? Este entuziasmat sau mai degrabă calm?
  3. abilitatea: se bucură copilul de sarcină sau îi provoacă dificultăți?
  4. mediul înconjurător: ce se întâmplă în jurul copilului? Există multe surse de distragere a atenției?

Deci acum știm de ce depinde concentrarea. Dar ce este mai exact concentrarea și cum funcționează aceasta?

 

 

Ce este concentrarea?

Când vorbim despre concentrare, vorbim despre capacitatea de a ne concentra întreaga atenție asupra unui singur lucru, fără a fi distras de nimic. Aceasta este o cerință de bază pentru orice proces de învățare de succes la școală, deoarece numai cu atenție copiii pot înțelege și memora conținutul învățării.

Concentrarea atenției asupra unui singur lucru funcționează cu atât mai ușor cu cât sunt eliminați mai mulți stimuli din mediul înconjurător. Aceștia includ

  1. Distrageri vizuale: de exemplu, televizorul, jucăria de lângă birou, fereastra de la care se văd alți copii jucându-se
  2. Distrageri auditive: muzica, frații care se joacă, telefonul, zgomotul din exterior
  3. Distrageri interne: îngrijorare și suferință, anxietate, furie față de părinți sau frați, presiunea de a performa, eșecul

La început, copiilor le este greu să blocheze toți acești stimuli. Ei sunt obișnuiți să se ridice și să se joace afară cu prietenii lor ori de câte ori doresc. Dintr-o dată trebuie să stea nemișcați, să fie atenți și să asculte. Pe parcursul dezvoltării unui copil, creierul învață în mod automat să filtreze stimulii din mediul înconjurător.

Prea mulți stimuli cauzează probleme de concentrare la școală

Să presupunem, de exemplu, că stăm în pat și citim o carte. Pe fundal se aude muzică. Deoarece ne concentrăm toată atenția asupra cărții, ne este ușor să blocăm muzica de pe fundal. Dar deodată, în camera alăturată, o auzim pe sora noastră rostindu-ne numele și iată că suntem distrași.

În tot acest timp, urechile noastre au „tras cu urechea” la conversația surorii noastre din camera alăturată, dar centrele noastre de filtrare din creier au ținut acest lucru departe de mintea noastră conștientă. Doar când ne-a fost rostit numele, centrele de filtrare au permis conversația. Adică, creierul nostru a fost activ tot timpul, dar a blocat ceea ce era neimportant pentru noi.

Acest proces de control activ al creierului nostru este un proces de învățare îndelungat. În consecință, copiii trebuie să învețe mai întâi să selecteze stimulii. La început, le este mai greu decât adulților să suprime stimulii care nu sunt utili, ceea ce îi face mult mai ușor de distras. Din acest motiv, este esențial să i se ofere copilului un mediu de învățare lipsit de stimuli care l-ar putea copleși și i-ar putea distrage atenția.

 

 

Cât timp se pot concentra copiii?

Copiii nu se pot concentra pentru nicio perioadă de timp. Această durată de concentrare este adesea supraestimată de părinți.

În general, perioada de timp în care un copil își poate concentra întreaga atenție asupra unui singur lucru depinde de condițiile-cadru date (a se vedea mai sus) și, de asemenea, de vârstă.

Este obositor pentru un copil să își concentreze atenția asupra unui singur lucru, deoarece orientarea atenției este un proces de control activ. Acest proces necesită multă energie.

Kinder können sich nur für eine begrenzte Zeit am Stück konzentrieren

Copiii se pot concentra doar pentru o perioadă limitată de timp la un moment dat
Primul timp în care un copil își poate concentra complet atenția asupra unui singur lucru este de fapt foarte mic. Cu toate acestea, după cum arată studiile, acesta crește odată cu vârsta.

În medie, copiii cu vârste cuprinse între 5 și 7 ani se pot concentra timp de până la 15 minute, copiii cu vârste cuprinse între 7 și 10 ani se pot concentra timp de până la 20 de minute, copiii cu vârste cuprinse între 10 și 12 ani se pot concentra timp de aproximativ 25 de minute, iar copiii cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani se pot concentra timp de aproximativ 30 de minute.

În general, regula de bază este că durata de concentrare este egală cu anii de viață ai copilului înmulțit cu doi. Lecțiile de 45 de minute reprezintă, prin urmare, o adevărată provocare pentru copii. De aceea, este cu atât mai important să variați lecțiile și să includeți pauze scurte (pentru mai multe informații, citiți cele 10 sfaturi pentru o mai bună concentrare în procesul de învățare).

Desigur, cu astfel de orare standardizate, este întotdeauna important să țineți cont de faptul că fiecare copil este unic și că atenția poate varia în consecință. Unii copii pot fi capabili să se concentreze pentru o perioadă mai lungă de timp la vârsta de șapte ani, în timp ce alții pot suferi de probleme de concentrare la școală.

 

 

Cum se manifestă problemele de concentrare la școală?

Unii copii sunt pur și simplu ușor de distras și își pierd rapid atenția. Pe de altă parte, altor copii le este ușor să se implice pe deplin în ceva. Ei sunt cu adevărat absorbiți. Cum vă puteți da seama dacă copilul dvs. este doar ușor de distras sau are o problemă reală de concentrare?

Următoarele simptome, în plus față de distragerea ușoară a atenției, pot fi indicii ale unei capacități reduse de concentrare:

  • Distragere
  • Deficit de perseverență
  • Neatenție
  • Uitare

Dacă copilul prezintă mai multe dintre aceste simptome, trebuie să fiți atenți. Cu toate acestea, ele pot fi, de asemenea, complet inofensive. La urma urmei, toată lumea are situații sau momente în care nu se simte în largul ei. Cu toate acestea, dacă observați aceste simptome pe o perioadă mai lungă de timp, trebuie consultat un profesionist.

Konzentrationsprobleme zeigen sich von Kind zu Kind auf unterschiedliche Weise

Problemele de concentrare sunt dificil de definit din punct de vedere medical. Nu există o limită fixă la care se vorbește de o tulburare de concentrare care trebuie tratată. Cu toate acestea, diverse teste efectuate de un psiholog sau de un medic pentru copii pot oferi informații despre o capacitate redusă de concentrare. De asemenea, ar trebui să se clarifice dacă copilul suferă de tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție.

Cauzele lipsei de concentrare pot fi multiple. De exemplu, o dietă săracă în nutrienți, prea puțină mișcare sau un somn insuficient pot fi responsabile pentru capacitatea scăzută de concentrare a unui copil la școală. Intrăm mai în detaliu despre aceste cauze în articolul nostru aprofundat despre „Problemele de concentrare”.

Dar ce se poate face dacă concentrarea copiilor la școală lasă mult de dorit?

 

 

Promovarea concentrării la școală

Concentrarea copiilor la școală depinde atât de factori interni, cât și de factori externi. Chiar și mici schimbări în mediul de învățare pot îmbunătăți semnificativ concentrarea.

#1 Furnizarea de oxigen în sala de clasă

Pentru aproximativ patru până la șase ore, un grup mare de elevi stă împreună într-o cameră care adesea nu este foarte mare. Nu este neobișnuit ca aerul să se termine.

Calitatea aerului din clasă are un impact semnificativ asupra capacității de concentrare a elevilor. Acest lucru corespunde, de asemenea, percepției subiective a cadrelor didactice și a elevilor, care se plâng adesea de „aerul consumat” din clasă, ceea ce duce la probleme de concentrare la școală.

Problema este că, odată ce aerul rău este perceput, capacitatea de concentrare este deja afectată în mod semnificativ. Acest lucru se datorează conținutului crescut de dioxid de carbon, care crește de peste zece ori în decurs de o oră, ceea ce afectează rapid starea de bine și concentrarea.

Din cauza acestor valori serioase, nu este de asemenea suficient să rabatați ferestrele pentru câteva minute în timpul pauzei. Acest lucru înseamnă că nu toate părțile încăperii sunt alimentate uniform cu aer proaspăt.

Conform unui studiu recent, cea mai mare creștere a performanței este obținută atunci când rata de ventilație este de cel puțin 15 litri pe secundă pe persoană.

Următoarele sunt principalele metode de ventilație recomandate pentru o alimentare optimă cu aer proaspăt:

  • Ventilație prin șoc: toate ferestrele sunt deschise complet deodată
  • Ventilație încrucișată: ferestrele și ușile opuse sunt deschise complet.

În plus, toate ferestrele trebuie deschise timp de aproximativ 3-5 minute la începutul lecției. Acest lucru trebuie repetat după fiecare lecție.

#2 O alimentație adecvată pe timpul pauzei

O dietă echilibrată este bună pentru concentrare. Statul nemișcat timp îndelungat, ascultarea atentă și concentrarea necesită multă energie din partea copiilor. Organismul obține această energie din alimentele cu care este hrănit. Dacă organismului îi lipsesc anumite substanțe nutritive, acest lucru poate duce la probleme de concentrare la școală.

Pauzele (școlare) sunt esențiale pentru concentrarea copiilor. Alimentele consumate pe timpul pauzei sunt, prin urmare, deosebit de importante. Părinții ar trebui să se asigure că copilul nu mănâncă un baton de ciocolată la cantină, ci să îi dea o cutie de alimente bogate în nutrienți.
(Schul-)Pausen sind essenziell für die Konzentration von Kindern

De exemplu, pâinea integrală este o alegere bună în acest caz, deoarece are o mulțime de vitamine, precum și fibre și minerale. Acestea îl mențin pe elev sătul pentru o perioadă mai lungă de timp și astfel se asigură că concentrarea durează mai mult timp. Vitaminele au, de asemenea, un efect pozitiv asupra creierului.

Legumele tăiate mărunt arată, de asemenea, bine în cutia de prânz. În funcție de gust, acestea pot include morcovi, gulii, roșii sau ridichi.

În plus, ar trebui să se aibă grijă să se asigure un aport suficient de vitamine, în special de vitaminele B, deoarece aproape niciun grup de vitamine nu este atât de important pentru creierul nostru ca vitaminele B.

Vitaminele B pot fi găsite, de exemplu, în brânza moale, semințele de floarea-soarelui, avocado sau banane.

#3 Exercițiu în timpul pauzei

Bewegung hilft Kindern, Konzentrationsproblemen in Schule vorzubeugen

Langes Stillsitzen ist für Schüler häufig eine echte Herausforderung. Umso wichtiger ist es, dass sie sich in der Pause ausreichend bewegen, anstatt sich mit dem Handy in eine Ecke zu setzen. Bewegung an der frischen Luft ist dabei besonders förderlich, um Konzentrationsprobleme in der Schule zu vermeiden.

Die Auswirkungen von Bewegung auf das Gehirn und die kognitive Leistung wurde sogar von wissenschaftlichen Studien belegt.

Lehrer können Bewegung außerdem in den Unterricht integrieren. Dies sorgt für einen Wechsel aus Anspannung und Entspannung. Hier bieten sich beispielsweise Stuhl- oder Stehkreise, Klassendienste oder Stationenlernen an.

#4 Locul potrivit

Dacă un copil are probleme de concentrare la școală, este recomandabil să îl așezați direct lângă profesor, în primul rând. În acest fel, profesorul poate supraveghea mai bine copilul și, dacă este necesar, îl poate scoate din „criza de concentrare”.

În plus, se recomandă să nu așezați lângă fereastră un copil cu o capacitate slabă de concentrare, deoarece aici distragerea atenției este deosebit de mare. La urma urmei, traficul de pe stradă, pasărea din copac sau norii care trec sunt mult mai interesante decât lecțiile.

#5 Jocuri de concentrare pentru sala de clasă

Copiii sunt la a cincea oră de școală și performanța scade încet, dar sigur. Profesoara se uită acum doar la fețe obosite car cască, așteptând finalul lecției. Este clar că există probleme de concentrare la școală.

Micile jocuri de atenție și concentrare pot face minuni în acest caz. Acestea urmăresc, de obicei, obiective diferite: copiii supărați trebuie calmați, iar copiii apatici trebuie stimulați. De asemenea, acestea promovează abilitățile cognitive sau motorii de bază la copii și îi antrenează să se concentreze.

Printre jocurile pe care profesorii le-ar putea integra în clasă se numără „jocul tăcerii” sau „călătorii fantastice”.

În jocul tăcerii, elevii închid ochii și nu au voie să vorbească sau să se miște timp de un minut.

Acest lucru poate părea simplu la început, dar sarcina este o adevărată provocare, mai ales pentru copiii mici de vârstă școlară primară.

Crearea de călătorii imaginare este o modalitate populară de a restabili calmul corpului și al minții și de a stimula imaginația elevilor.

Pentru a face acest lucru, elevii închid ochii, se așează într-o poziție confortabilă și se concentrează pe deplin asupra a ceea ce le spune profesorul. Alternativ, un CD poate fi folosit ca „însoțitor de călătorie” auditiv.

Este important ca aceste exerciții să nu fie făcute doar o singură dată, ci să devină un „ritual al clasei”. Acest lucru le permite elevilor să dobândească o experiență regulată cu exercițiile și să dezvolte un sentiment de așteptare.

Vreți să știți cum să-i mențineți motivați pe școlari? Citiți acest articol despre cum să preveneți frustrarea în procesul de învățare de la începutul școlii.

 
 

Probleme de concentrare la școală: o concluzie

Capacitatea copiilor de a se concentra la școală nu este o abilitate care există pur și simplu de la început. În schimb, trebuie să fie antrenată și crește pe măsură ce copiii înaintează în vârstă.

Cu toate acestea, distragerile vizuale, auditive și interne pot face deosebit de dificilă concentrarea, motiv pentru care la școală trebuie să se asigure un mediu de învățare ideal, lipsit de stimuli.

Pe lângă un mediu de învățare perfect, alți factori, cum ar fi alimentația, exercițiile fizice și oxigenul adecvat, pot spori și mai mult capacitatea de concentrare a elevilor.

În ciuda unui mediu de învățare bun, copilul dvs. este pur și simplu incapabil să se concentreze și iese în mod repetat în evidență în mod negativ la școală? Poate că și notele au de suferit pentru că materia învățată pur și simplu nu poate fi internalizată?

Numeroase studii au arătat importanța furnizării nutrienților potriviți, cum ar fi vitaminele și mineralele, precum și a acizilor grași omega-3 sănătoși. În cazul în care acest aport este insuficient, poate duce la probleme de concentrare. De aceea, am dezvoltat un supliment alimentar care are profilul nutritiv ideal și s-a dovedit că ajută la îmbunătățirea concentrării. Aflați mai multe despre Concentrix® aici.

Puteți afla mai multe despre acest subiect în articolul nostru despre suplimentele nutritive și în articolul nostru despre utilizarea corectă a produselor pentru creșterea concentrării.

Probleme de concentrare?

Aflați mai multe despre suplimentul alimentar care vă poate ajuta.

Surse

Surse utilizate pentru acest articol

-https://www.elternwissen.com/lerntipps/konzentration-adhs/art/tipp/die-besten-tipps-fuer-mehr-konzentration-im-unterricht.html

-https://www.elternwissen.com/lerntipps/konzentration-adhs/art/tipp/nhrstoffmangelgrundfrkonzentrationsprobleme.html

-https://www.mycare.de/blog/das-hilft-bei-konzentrationsschwierigkeiten-in-der-schule

-https://www.phase-6.de/magazin/informationen-fuer-lehrer/magazinthemen/methodik-und-didaktik/konzentrationsspiele-fuer-den-unterricht/

-https://www.lernando.de/magazin/352/Konzentration-steigern-Aber-wie

-https://talentinum.de/wenn-schueler-offline-sind-folge-von-zu-geringer-konzentration/

-https://www.rund-ums-baby.de/schule/konzentrationsprobleme.htm

-https://www.tutoria.de/schule-ratgeber/lernschwierigkeiten/konzentrationsschwaeche-und-konzentrationsstoerungen-bei-kindern

-https://www.schulpsychologie.de/wws/bin/1302602-1303114-1-konzentration_ges.pdf

-https://www.uni-trier.de/fileadmin/fb1/prof/PSY/KPW/176_kognitiveentwicklung.pdf

-https://www.lernando.de/magazin/415/Bewegung-macht-schlau-Ideen-fuer-Unterricht-und-Schulalltag

-https://www.researchgate.net/publication/306498691_Korperliche_Aktivitat_und_kognitive_Fahigkeiten_im_Kindes-_und_Jugendalter_-_wissen_wir_schon_genug

-http://luftqualitaet-schule.blogspot.com/2007/11/luftqualitt-im-klassenraum-schlechte.html

-https://www.dge.de/presse/pm/das-ideale-pausenfruehstueck-was-sollen-kinder-mit-in-die-schule-nehmen/

-https://www.elternwissen.com/ernaehrung-kinder/gesund-essen/art/tipp/gesunde-ernaehrung-zur-konzentrationsfoerderung.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *